HEI - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu HEI - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu

HEI

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

18 September 2007 | Noorwegen, Oslo

Ik heb vernomen dat een aantal mensen vinden dat ik te weinig verhaaltjes schrijf op deze site. Ik zal even uitleggen waarom dat is. Ik moet namelijk WERKEN, ik heb dus vrij weinig tijd om een verhaaltje te schrijven. Tevens is het natuurlijk zo dat wanneer ik bijvoorbeeld 3 keer in de week een verhaal schrijf niemand mij meer leuke berichtjes gaat sturen, omdat ze natuurlijk niet bij elk bericht een reactie gaan zetten. Maar dit terzijde.

Voordat ik begin met mijn belevenissen van deze week moet ik even kwijt dat ik het studentenleven nu al mis. Ik ben hier pas 3 weken (nou ja eigenlijk al 3 weken, want de tijd gaat echt te snel), maar ik weet nu al dat ik de eerste 3 jaar nog student wil blijven. Het werk is leuk, maar het breekt je op elke dag van 9 tot 6 achter een bureautje zitten. Nee geef mij maar die heerlijke college zalen van de NHTV. Waar je lekker onderuit gezakt kan zitten en net doen of je luistert naar wat de docent voor de zaal te vertellen heeft. Zelf bepalen of je vandaag wel of niet de lessen gaat volgen, ik hou ervan om student te zijn. Maar dit ook terzijde.

Het verhaal gaat dan nu echt starten en we beginnen met Dinsdag avond. Na het wekelijkse gesprek met papa en mama moest ik nog afwassen. Dus dat ging ik doen, maar tegelijkertijd ben ik in gesprek met iemand op MSN en vergeet ik compleet dat ik de kraan aan heb laten staan. Je raad het al bijna de hele keuken onder water. En aangezien mijn keuken bij mijn kamer hoort (er is dus geen deur, maar je loopt gelijk van de keuken mijn kamertje in) en ook de deur naar de gang bij de keuken is, stond er een hele plas met water in de gang en een laag water in mijn kamertje (sorry pap en mam dat was ik helemaal vergeten te vertellen). Heerlijk om 10 uur ’s avonds nog water hozen en alles opruimen, maar ach zo blijf je bezig.
Woensdag weer gewerkt (wat heel logisch is). Ik zal nu dan eindelijk gaan uitleggen wat voor werk ik doen. Ik krijg via de email een verzoek van 1 van onze cliënten om een hotel te zoeken in bijvoorbeeld Oslo. Verder krijg ik de naam van deze persoon of personen wat voor kamer ik moet reserveren en voor hoe lang. Helaas is het in Oslo en bijna elke stad van Noorwegen en Zweden (want daar zitten ook hotels van ons bedrijf) zeer moeilijk om hotels te vinden die niet volledig zijn volgeboekt. Dit komt doordat er kei veel congressen, trade fairs en nog veel meer dingen die in september en oktober worden georganiseerd.
Maar verder met mijn verhaal. Als ik dus zo’n verzoek krijg ga ik hotels bellen in Oslo en wanneer ik dan een hotel gevonden heb spring ik 3 meter de lucht in, want dan is mijn klant ook weer blij J.
Wanneer ik het hotel heb geboekt via de telefoon moet ik hierna een reservation via de mail sturen. Helaas werken er bij bijna alle hotels aan de receptie van die ongelooflijke domme bimbo’s (denk aan kassameisjes in NL, niet lullig bedoeld, want zelf ben ik ook kassameisje geweest). Deze meisjes (af en toe jongens) moeten de reservering die jij ongeveer 5 minuten daarvoor aan de telefoon ondertekenen met hun handtekening en gelijk via de fax terug sturen, maar dit gaat nooit zoals ik hierboven schrijf. Vrijwel altijd duurt het ongeveer 2 dagen voordat ze het terug sturen en dat is nu al irritant. Je moet dan blijven bellen totdat ze het gestuurd hebben, want dan kan je pas de confirm naar de klant sturen. Zo gaat het dus elke dag, maar het is wel leuk hoor. Verder mag ik de post uitpakken en filen. Ook mag ik de uitgaande post in enveloppen doen en naar het postkantoor brengen (heel erg veel verantwoordelijkheden dus :P)
Op Donderdag eigenlijk hetzelfde gedaan en ’s avonds niet wezen sporten want daar had ik de kracht niet meer voor.
Vrijdag ook gewerkt. Mijn stage begeleidster gaat een hotel bezoeken onder mijn naam, dus mocht ik een reservering invullen voor het hotel. Het is een speciaal hotel, namelijk een ijshotel. Je leest het goed een hotel gemaakt van ijs. Dus ik bellen naar het hotel en ik had een lijstje gekregen met allemaal vragen die ik moest stellen erg grappig (wel jammer dat ik niet zelf naar het hotel mag).
Vrijdag nacht weer het alarm afgegaan, het wordt nu wel erg irritant. Maar de Ankerstudentbolig kan er niks aandoen zeggen ze.
Zaterdag overdag boodschappen wezen doen en daarna wezen shoppen. Ik heb weer een nieuwe shoppingmall gevonden. Er zitten hier in Oslo rond de 10 H&M’s, hahahaha echt heel veel. ‘S avonds naar het afscheidsfeestje van Julie geweest. Was erg leuk, mijn 1e wijntjes op in Oslo. Want ik mag niet drinken hier, omdat ik pas 20 jaar ben en je hier 21 met zijn om alcohol te mogen drinken. Heel vreemd, want als ik in de supermarkt loop dan zie ik 16 jarige jongens bier kopen, dus ik ga het nog maar een keertje na vragen. Ze schijnen hier ook heel streng te zijn met alcohol bij het uitgaan, wanneer je dus te jong bent om alcohol te drinken krijg je dus een prachtige stempel op je hand en zo kan iedereen zien dat je te jong bent om te drinken, maar dit heb ik gehoord van 1 van mijn mannelijke collega’s op het werk en hij zei dit met veel gelach, dus of het waar is weet ik niet.
Zondag ben ik naar een burcht (Akershus Festning) geweest hier in Oslo. Ik heb foto’s genomen, maar omdat ik vrij slecht ben met computers heb ik geen idee hoe ik ze op mijn waarbenjij.nu moet zetten. Dus of jullie gaan ze binnenkort zien op de computer en anders pas als ik weer thuis ben.


De festning was echt heel mooi om te zien. Wel jammer van de regen maar ach mijn prachtig gekregen parapluutje heeft mij door de zware hoosbuien heen gesleept (nog bedankt daarvoor, hij kwam echt heel goed van pas).
Bij de ingang kwam ik een groep van 6 Amerikaanse bejaarden tegen die echt heel aardig waren, dus heb de gehele burcht met deze mensen gelopen. Ik weet niet wat het is met die Amerikanen hier in Oslo, maar ze zijn echt mega aardig en ik trek ze ook aan volgens mij, echt heel leuk.
Verder was er ook nog een wielren wedstrijd door de stad heen. Dus daar ben ik ook nog even wezen kijken. Heel veel muziek en veel mensen, dus dat was wel gezellig.
Gister weer begonnen met werken en ik heb deze week kitchen duty, dus ik mag samen met een collega het eten verzorgen en de keuken schoonmaken (heerlijk echt heerlijk). Vandaag uiteraard weer en vanavond toch maar weer naar de sportschool om niet volledig ‘out of shape’ te zijn als ik weer terug keer naar ons koude kikker landje, en morgen uiteraard weer werken.

Verder zal ik hier een klein beeld geven van hoe Oslo eruit ziet zo zonder foto’s. Denk aan bijvoorbeeld elke willekeurige stad in Europa, behalve de steden in NL. Zo ziet Oslo er ook uit. Kapotte straten, huizen, etc. Het is eigenlijk heel smerig met heel veel zwervers. Die trouwens allemaal bij elkaar horen, het is namelijk 1 grote familie van zigeuners. Als ik namelijk ’s ochtends naar mijn werk loop zie je ze allemaal samen op het stadsplein staan en dan worden denk ik de plaatsen aangewezen waar ze de dag moeten doorbrengen om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Verder is er een heel groot stuk in Oslo (bij de haven) waar alleen maar nieuwbouw staat en dat is echt kei mooi. Ook alle shoppingmalls zijn nieuwbouw en zijn echt super luxe (dus niet te vergelijken met het Zuidplein in Rotterdam).
Dit was het wel zo’n beetje. Er zullen vast wel dingen zijn die ik vergeten ben, maar die horen jullie ooit nog wel een keertje.

Tot volgende week voor een nieuw verhaaltje.

P.S
(ex)teamgenootjes Ik hoorde uit betrouwbare bronnen dat jullie gewonnen hadden. Heel goed, dus zo onmisbaar ben ik niet en voor mijn breda vriendinnetjes. Ik hoorde van Marly dat het een geslaagd avondje was Donderdag, maar dat jullie wel mijn tosti’s misten, ik zal ze proberen op te sturen vanuit hier.

HA DET BRA
xxx Liefs xxx


Renée

  • 18 September 2007 - 19:36

    Nadine:

    relaxt ha de bra! dat heb ik vorig jaar nog geleerd apart taaltje dat Noors! Maarre donderdag was een geslaagd avondje..aardig wat mixjes op en volle bak dansen zonder te sjansen;) Je moet anders ff op Sam der hyves kijken. Ik ga lekker douchen want het is hier keikoud geworden en mn handen en voeten zijn ijspegels! Ha de bra! xx Nadine

  • 19 September 2007 - 09:04

    Anneeee:

    jeetjeee renee.. ga ff dat brandalarm saboteren ofzo ;) wat is dat nou in je pyjamaatje in de vrieskou staan :D
    maarre zo te zien heb je daar volle bak werk .. denk nu het al de derde collegeweek is dat ik ook eens ga beginnen met werken :D haha.. succes met die blonde bimboos;)

    lieeefs Anne

    ps. als jij nou wat renee-tosties stuurt.. dan stuur ik wel wat wijn op.. renee zonder wijn :O wat is dat nouuu

  • 20 September 2007 - 08:37

    Ada:

    Hoi Renee

    Jeetje wat een verhaal zeg niemand hoeft nu meer te zeggen dat je niks te vertellen hebt.
    Vervelen is er niet bij zo te lezen.
    Hier in hollandaise ook alles goed hoor,
    gisteren met mam en tinus oma en ik samen naar Zuidplein geweest.
    Tien was jarig dus even leuk wel.
    Grappig dat verhaal met die amerikanen
    dat ze gezellig met jouw mee wilde lopen dadelijk kan jo nog echte rondleidingen geven in het noors (haha) lijkt me leuk!!
    Za-mo om 06.20 uur vlieg ik lekker naar de zon ik heb er zo'n zin in !!!
    Even geen bloedbank lekker niks doen alleen lekker eten en lezen en in de zon liggen heerlijk.
    Laat dat alarm maar afgaan hoor zo er lekker niet meer voor uit mijn bed komen !!
    Of moet je echt eruit? Ga van de week maar lekker koken voor je collega's dat kan jij heel goed tien had al pannekoeken gesmst toch?
    Misschien is poffertjes ook wel een optie
    Oke Renee veel werk plezier ik ben nu ook even weg maar ik mail je snel weer hoor dikke knuffel Ha det bra (geen idee wat dit betekend maar ik denk tot ziens?)
    xxx aad

  • 25 September 2007 - 10:48

    Fam Pesselse:

    Hallo Renee,

    Sorry voor deze late reaktie, maar ik lees je lange verhaal nu pas. Zo te lezen heb je het allemaal goed voor elkaar. Ik had ook niet anders verwacht. (op de water- en brandalarmoverlast na dan) Ik vindt het heel erg leuk om je belevenissen te lezen. Hier gaat alles prima zoals Ada al schreef. Nog bedankt voor je sms op mijn verjaardag. Dat was heel lief.
    Ik hoop dat het werk je blijft bevallen en dat je misschien ook een keertje een hotel kan bezoeken. Geweldig zeg een ijshotel!!!

    Voor nu lieve groetjes van ons allemaal.

    Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Renée

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 13203

Voorgaande reizen:

04 Februari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: