uitstapjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu uitstapjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu

uitstapjes

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

14 April 2009 | Suriname, Paramaribo

goedemorgen iedereen. Op dit moment ben ik net mijn bed uit, want we hebben een heel zwaar weekendachter de rug (maar daar vertel ik later meer over)

De laatste update is nog niet zo heel lang geleden, maar we hebben in de tussentijd best veel meegemaakt.

2 weken geleden zijn de ouders van franka aangekomen voor hun vakantie, dus dit betekent uitstapjes. We zijn als eerste met ze meegweest op stadsexcursie. We wonen hier nui al 2 maanden, maar hadden nog nooit een excusrie door de stad gedaan, dus dit werd wel eens tijd. We hebben die dag eerlijk de toerist uitgehangen en zijn met een grote groep Hollanders door de stad gaan lopen. Geweldig hoeveel bekijks je hebt tijdens zo'n wandeling. De excursie was zeker leuk, we weten nu meer van de geschiedenis van de stad en van de gebouwen die er staan. De week erna zijn we met de korjaal (lees boot) van Leonsberg naar braamspunt gevaren. Eerst zijn we gestopt bij Nieuw Amsterdam om hier het museum en de vroegere gevangenis te bezoeken. Hierna zijn we naar braamspunbt gevaren. Dit is waar de Suriname rivier overgaat in de Atlantische oceaan. Het was heel mooi om te zien, het lijkt net over er een muur onder water staat, want je gaat van zoet bijna stil water naar zout water met enorme golven. Hierna zijn we naar de plantage rust en werk gevaren en hebben we geluncht. Op de terugweg hebben we nog dolfijnen gespot, helaas zijn die beesten zo snel dat foto´s maken onmogelijk is, maar we hebben ze echt gezien.

Vorige week zaterdag hadden we een feestje van Ziki (een vriend van ons) Hij organiseert autoshows en wij waren uitgenodigs. persoonlijk ben ik niet zo fan van grote auto´s die teveel lawaai produceren, maar ik heb me goed vermaakt. Na de autoshow was er nog een afterparty en de Bakra´s stalen de show met hun gedans.

Verder hebben we vorige week een culturele javaanse dans bezocht (Het heet Djarang Kepang) Dit is een dans waarbij de dansers in een trance raken en zich voordoen als paarden, slangen en apen. Ze eten dan ook gewoon gras, rauwe eieren en maken een kokosnoot open met hun tanden. Het was echt heel bizar om gezien te hebben. Hierna hadden we een barbeque bij een echte BS´er (lees bekende Surinamer). Hij is muzikant en heeft ons zijn hele repetoir aan liedjes laten horen, was erg leuk en we mogen ook een keer een concert bijwonen.

Met het paasweekend zijn we naar Nickerie geweest, want er werd ons verteld dat er in Paramaribo niks te beleven valt en iedereen naar Nickerie gaat. Dus zaterdagochtend zijn we met 2 gehuurde busjes om 9 uur vertrokken naar de plaats van bestemming. Nickerie ligt ongeveer 4/5 uur rijden vanaf paramaribo, dus we hebben er een echte dagtrip van gemaakt en zijn verschillende plaatsen gestopt om foto's te maken. Nickerie is een lanbouwgemeente en dit kan je goed zien. het landschap is vrij vlak en er staan veel plantages met rijst en bananen. In de middag zijn we aangekomen bij het appartement en hebben we onze spullen gedropt en zijn meteen gaan zwemmen, want het was ondertussen 30 graden. Hierna zijn we naar de zee gereden om daar naar de zonsondergang te kijken. In Nickerie heb je geen geen strand, maar een echte dijk. Als je de palmbomen wegdenkt is het net of je in NL loopt. Vanaf de dijk zag je een mooie zonsondergang en de kustlijn van Gyuana. Hierna zijn we gaan eten bij het meest verschrikkelijke restaurant van heel Suriname. Het eten was slecht en koud, we kregen niks tegelijkertijd, de bestelling klopte niet en de prijzen klopten niet met die op de kaart (dus als jullie in Nickerie zijn nooit in dat restaurant eten). Toen we daar eindelijk weg waren dachten we lekker te gaan slapen, omdat we de volgende ochtend weer vroeg opmoesten voor onze trip naar Biggi Pan, maar mensen komen niet voor niets naar Nickerie met Pasen want het was nog feest bijna naast ons appartement. We hebben nog tot de vroege uurtjes gedanst. Dus we wilden ons eerst even baden in het appartement en vervolgens gaan feesten. Helaas reden we toen we de auto wilde parkeren tegen de andere auto aan, dus zat er schade opbeide auto's. Ze hadden elkaar net geraakt bij parkeren, dus er zat lak van de witte auto op de grijze auto met wat krassen erbij. Meral, Franka, Anne en ik hebben het nog proberen te maken met wat terpentine, maar door de terpetine kwamen er allemaal vegen op de auto, dus hebben we met zijn vieren tegen de auto aan staan tuffen, dit wilde ook niet helpen en hebben we maar wat autoshampoo en water gehaald. Uiteindelijk kwamen er allemaal mensen ons helpen (waarschijnlijk omdat ze dachten dat we de auto's aan het stelen waren) en werd er zelfs wat witte latex op de auto geverfd hahah. Uiteindelijk is alles goed gekomen en hebben we gewoon eigen risico van de verzekering betaald. Na dit avontuur hebben we nog gefeest en zijn we te laat naar bed gagaan.

De volgende dag was het vroeg opstaan voor Bigi pan. We werden zondagochtend dus om 8 uur opgehaald en werden we naar een steiger gebracht. We zaten nog maar een kwartier in de boot of we gingen alweer naar de oever, we moesten namelijk met zijn allen de boten van de rivier in het moeras slepen. Er was namelijk een soort dijk gebouwd die de rivier scheidde van het natuurgebied. Het natuurgebied zelf was echt super mooi. Het is allemaal moeras dus we hebben heel de dag in een bootje gezeten. We hebben veel dieren gezien, heel weinig vogels, maar wel drie kaaimannen. We konden ook heel erg dichtbij komen. Een van de bootsmannen heeft er zelfs een gevangen, iedereen mocht het beestje ook even vasthouden of aanraken. Uiteindelijk kwamen we uit op Bigi Pan (lees heel groot meer), jullie raden het dus al, het was echt enorm groot. Midden op het meer stond een soort van vakantiehuisje op palen en hier hebben we lekker uitgerust en gegeten. Na de lunch zijn we het meer nog opgegaan en hebben we een poging gedaan tot zwemmen. Het meer is helaas heel ondiep en op de bodem ligt een enorme laag smerige modder waar je bijna in verdwijnt als je wilt gaan staan, dus het zwemmen was van korte duur. ’s Middags hebben we in het appartement gerust om ’s avonds weer fris en fruitig te zijn voor het laatste feestje van dat weekend. Deze was ook weer zeer geslaagd en we lagen weer veels te laat in bed. De volgende ochtend moesten we helaas weer vroeg in Paramaribo zijn om de auto's in te leveren vanweg de schade, dus in de auto hebben we ook weer heerlijk geslapen.

Dit was het wel weer zo'n beetje. Met school gaat ook alles oke, ben wel blij dat ik pas later mag afstuderen, want we hebben zoveel te doen dat de scriptie er een beetje bij inschiet, maar ik boek wel vooruitgang. Hoe is alles in NL, ik hoor dat jullie ook zon hebben. Zoals jullie lezen vermaak ik me nog steeds uitstekend en het aftellen gaat morgen beginnen, want dan hoef ik nog maar 2 maanden :(

Tot de volgende keer
xxxx liefs xxxx uit zonnig paramaribo

• 15 April 2009 - 04:25

Fam Pesselse:

Hallo Renee,

Wat leuk om weer van je te horen en lezen. Wat heb je al ongelofelijk veel gezien van dat land zeg en wat hebben jullie veel feestjes! Gezellig hoor. Geniet er maar van. Je bent pas op de helft!
    Veel succes met je schoolwerk.

Liefs
    peter, Tineke, Mike en melanie

• 16 April 2009 - 14:41

Rick:

goddomme wat ben ik jaloers... ik wou dat ik ook nog student was... dat werken iedere dag is het ook nie hoor... dus stel dat afstuderen maar zo lang mogelijk uit hahaha... damn suriname klinkt te wauws... als ik nog wat centjes win in de loterij kom ik nog even langs in de aankomende twee maanden... tof om te lezen dat je het zo naar je zin heb... en ga vooral door met feesten! keep us updated... have fun! xje

• 17 April 2009 - 07:06

Linda:

Reneetjee!
    Leuk veraaltje weer.. heerlijk de manier waarop jij typt.. zo lekker droog ;) Heb net Anne dr verhaaltje gelezen en ga zo die van Meral lezen, dan heb ik van 3kanten weer wat gehoord dus ben ik helemaal op de hoogte, toppp! Nog leuke weekend plannen? Weer wilde uitstapjes in de planning? Naja ik lees het volgede x vast wel weer.. Tot in de zomer meis. Moeten we snel ff een reunie doen moet zn allen.
    Besito desde Barcelona!