een nieuwe maand dus een nieuw verhaaltje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu een nieuwe maand dus een nieuw verhaaltje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renée Nieuwland - WaarBenJij.nu

een nieuwe maand dus een nieuw verhaaltje

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

26 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

allereerst mijn oprechte excuses voor het nu pas schrijven van dit verhaaltje, maar ik ben echt al te erg aan het inburgeren en dat betekent als het vandaag niet kan schuif je het toch gewoon een maandje op. Dus nu hier dan eindelijk na heel veel gezeur en vragen van wanneer er weer iets wordt geschreven, mijn belevenissen van de afgelopen maand.

de afgelopen maand is weer veel te hard gegaan we hebben weer veel meegemaakt (ik zal waarschijnlijk weer de helft vergeten, maar de rest vertel ik in NL wel)

Als eerste zal ik vertellen over de overstromingen. Jullie hebben het vast wel op het nieuws gehoord, maar het is hier dus regentijd geweest, dat betekent dat het vaak heel hard regent. Omdat het afwateringssysteem deze regen niet goed aankan staat bijna de hele stad onder water. Dit betekent totale chaos, je kan nergens heen taxi's rijden niet en het is erg gevaarlijk om over straat te gaan. Anne en ik hebben 1 keer een pogijng gewaagd om naar de supermarkt te gaan. Gewapend met een hele grote paraplu liepen we onze straat uit (wij hebben winig last van water in de straat, omdat wij wat hoger liggen). Maar toen we de hoek om waren zagen we de grote ravage, de hele straat was onder water gelopen. Nou toch een poging wagen en gelukkig kwamen wij geheel droog door het eerste stuk. Alle mensen wel lachen en toeteren dat we het probeerden, maar zoiets maak je in NL natuurlijk niet mee. Toen we aankwamen bij de grootste plas met water kwam er ineens een auto met enorme snelheid aangereden en jullie raden het al de plas water kwam als een vloedgolf over ons heen. Dit zorgde uiteraard voor veel hilariteit tussen Anne en mij, maar ook voor elke voorbijganger en alle huizen die in de buurt stonden. Verder hebben we door het slechte weer van 1 iemand afscheid moeten nemen. Hij is in de stromende regen aangereden door een auto en heeft beide botten in zijn onderbeen gebroken, dus die is donderdag met KLM weer naar huis gevlogen.

Ook hebben we een echt Hindoestaans feest meegemaakt, namelijk holy phagwa. Dit is een feest waar mensen je helemaal ondergooien met gekleurd poeder en insmeren met gekleure verf, dit doen zij om te vieren dat de lente weer gaat beginnen, dus dat was erg leuk om mee te maken. In de hele stad waren allemaal mensen gekleurd.

Verder zijn we 2 keer naar white beach geweest. Dit is een aangelegd strand aan de Suriname rivier (want zoals jullie waarschijnlijk allemaal weten heeft Suriname niet echt een goed strand om op te liggen of te zwemmen). Het is erg mooi om te zien. overal staan van die leuke strandhutjes waar je lekker kan relaxen in een hangmat In het water is een net gespannen zodat de piranha's die in de rivier zwemmen ons niet kunnen bijten. Verder is het water vrij smerig en er ligt veel troep op de bodem. Dus we hebben meer op het strand gelegen dan in het water.

Vorig weekend hadden we een feestje van de beneden buren. We waren uitgenodigd door een collega van Pero (onze beneden buurjongen/man) om mee naar Colakreek te gaan. Colakreek is een meer ongeveer een uurtje rijden van Paramaribo (het heet Colakreek omdat het water de kleur van cola heeft) We zijn zaterdagavond weggereden en hebben daar gebarbequed en geslapen. de volgende dag hebben we lekker gerelaxed en veel gezwommen. De vrienden van onze onderburen hadden het weekend trainingskamp op Colakreek, dus die waren er ook allemaal. Het was dus een zeer gezellige en geslaagd weekend.

Gister werd Anne dan eidelijk 21 jaar oud en dat moest uiteraard goed gevierd worden. We hadden slingers, taart en uiteraard cadeautjes gekocht. 's Avonds zijn we uit eten geweest en hierna hebben we gezongen en gedanst. Het was een erg leuke avond.

Dus zoals jullie lezen gaat alles nog steeds prima hier in Suriname. Ik hoop dat jullie weer een beetje bij zijn met mijn avonturen. Tot de volgende keer bij mijn nieuwe avonturen

xxxx Liefs xxxx

Renee

• 26 Maart 2009 - 16:52

Fam Pesselse:

Hoi Renée,

Heel erg fijn en leuk weer om van je te horen en lezen. Oh wat had id dat graag gezien. Die auto door dat water en toen jullie zeiknat. Geweldig!
    Leuk om te lezen dat je lekker inburgert en dat je veelfeestje hebt. Geniet er maar van.

Voor nu hele lieve groetjes
    xxx
    Peter,Tineke,Mike en Melanie

• 27 Maart 2009 - 08:18

Linda:

Heey reneetjee!
    Leuk om weer wat te lezen :) Is dikke prima volgens mij daaro! Wordt dr ook nog wat aan school gedaan?! hahaha! Geniet dr van! En ik hoop dat de regen snel minder wordt voor jullie.
    Dikke kus, die blonde in Barcelona :)